LMS vs. PLE

Submitted by Kulcsár Zsolt on cs, 2006-08-10 19:14

A hagyományos e-learning keretrendszerek ( LMS ) elterjedését követően egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a portfolió-központú rendszerek. Mivel az oktatói rendszereket rendszerint intézményi igényeknek megfelelően hozzák létre, az egyik jelentős hátrányuk, hogy a tanulók intézmények közötti vándorlását nem támogatják. Az intézmények közötti eltérések átállási időt és energiát jelentenek a tanuló számára.

Az átjárhatóság megkönnyítését célzó szabványokkal megjelentek az Egyéni Tanulmányi Környezetek (Personal Learning Environment), melyek révén a tanuló ugyanabban a környezetben

  • több LMS rendszerrel integrálódik,
  • blogot ír,
  • menedzseli saját portfolióját,
  • egységes helyen több tucat website tartalmát figyeli ( RSS ),
  • kapcsolatait ápolja (FOAF).

A tanulónak nem kell mást tennie, mint létrehoznia a saját, egyéni tanulmányi környezetét, melynek segítségével rákapcsolódik a kívánt oktatói keretrendszerekre.

LMS (learning management system) PLE (personal learning environment)
intézményi funkciók tanulói feladatok
intézményi kategorizáció tanulók által létrehozott és átemelt kategorizáció, folkszonómia
oktató-centrikusság tanulóközpontúság
tartalom-menedzsment curriculum-menedzsment
zárt rendszer nyílt rendszer
formális, rugalmatlan architektúra szabad, rugalmas architektúra

Táblázat: LMS vs PLE rendszerek tulajdonságai

Az „ELGG" nevű PLE rendszer középpontjában az egyéni fejlődést három halmaz metszéspontjára helyezi. Ennek értelmében a szakmai kompetencia az akadémiai tevékenység, a munkahelyi referenciák és közösségi hálózat együttes minőségeként bontakozik ki.

Az ELGG tehát tanulmányi és szakmai platform, melynek segítségével

  • egységes felületen szervezhetjük az állományainkat,
  • a FOAF segítségével csatlakozhatunk a különböző szociális hálózatokhoz,
  • RSS révén integrálódunk a web 2.0 alapú webhelyekhez
    • del.icio.us -könyvjelzőmenedzsment,
    • 43Things – célmenedzsment,
    • WordPress – blog
  • saját közösségeket hozhatunk létre,
  • blogolhatunk
  • létrehozhatjuk e-portfoliónkat

A kettő pont nullás vízió szerint a tartalmak csomagként való disztribúcióját felváltja az RSS alapú tartalomszervezés. A tanulók RSS olvasójuk révén egyéni preferenciáknak megfelelően begyűjtik az akár több száz forrásból származó adatokat. Ezt követően feldolgozzák azokat, majd tetszés szerint közzé teszik a saját verziójukat, melyet más felhasználók a saját, személyre szabott RSS olvasójukkal begyűjtenek és továbbszerveznek.

Az LMS használat helyett az oktatási intézmények inkább nyílt forráskódú alkalmazások összekapcsolásával alakítják ki a saját virtuális oktatási környezetüket. Ilyen irányú nemzetközi erőfeszítés az e-Framework for Education and Research , melynek célja megoldásközpontú oktatási, kutatási és oktatásszervezői rendszerek fejlesztése. A tanulás kreatív jellegére fektetik a hangsúlyt, sokkal inkább platformként, mint alkalmazásként pozícionálják magukat.